top of page
#1 SWOBODA ODKRYWANIA

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym to wspaniali mali naukowcy i odkrywcy. Mają naturalną chęć zdobywania wiedzy i są intelektualnie gotowi do poznawania zasad, według których funkcjonuje otaczający je świat.

​W pracy z nimi bazujemy na metodzie i programie dla szkół podstawowych stworzonym przez Marię Montessori, która rozumiała edukację jako naturalny proces zachodzący w dziecku, zmieniający się wraz z jego rozwojem.

W świat nauki dzieci wprowadzane są w oparciu o Pięć Wielkich Lekcji Montessori. Dzięki nim mogą w przystępny sposób zapoznać się z takimi dziedzinami wiedzy jak: fizyka, chemia, astronomia, biologia, geografia, historia, polski i matematyka. Wszystko to w taki sposób, by zaszczepić ciekawość, a nie zniechęcić.

To dzieci ustalają z nauczycielem plan swojej aktywności, który mają zrealizować w ciągu całego tygodnia. Ich zadaniem jest ten plan zrealizować, ale także wspólnie podsumować swoją tygodniową pracę, ocenić jak udało się wypełnić podjęte zobowiązania, co sprzyjało efektywności, a co ją utrudniało.

Jaka jest zatem rola nauczyciela? Wprowadza uczniów w nowe zagadnienia, pokazuje nieznane obszary wiedzy i prezentuje pracę z poszczególnymi pomocami naukowymi. Wspiera jednak dzieci, tylko w takim stopniu, w jakim tego potrzebują. Umożliwia im swobodę działania, a tym samym uczy samodzielności, wzmacnia ich motywację wewnętrzną i skłania do wyciągnięcia wniosków. Twoje dziecko nauczy się samodyscypliny, planowania oraz organizowania swojego czasu i nauki. 

#2 ZAPOMINAMY O LEKCJACH

Zupełnie inny wymiar lekcji to sposób, który ma umożliwić dziecku głębsze zrozumienie świata. Zamiast 45 minut lekcyjnych dzieci pracują w dłuższych blokach tematycznych. Nie ma tu jednak mowy o nudzie czy wyczerpaniu. Ten tryb nauki w niczym nie przypomina lekcji z tradycyjnej szkoły. Dzięki niemu jedno zagadnienie możemy zaprezentować z perspektywy różnych dziedzin naukowych, ujmując temat w bardziej całościowy, fascynujący, ciekawy i lepiej zapadający w pamięć sposób.

 

Dzięki indywidualnemu podejściu do nauczania członkowie grupy mogą pogłębiać swoją wiedzę
i zainteresowania na różne sposoby. Samodzielnie lub w grupach zainteresowań. Podczas zajęć dodatkowych lub spotkań z autorytetami. W trakcie mniejszych wypraw, ale także wycieczek edukacyjnych organizowanych przez nauczycieli. 

 

W naszej szkole, zgodnie z założeniami Montessori, nie dzielimy uczniów na grupy wiekowe - pozwala to dzieciom na wspólne działanie i uczy ich odpowiedzialności. Przynosi wiele korzyści zarówno młodszym, jak i starszym uczniom. Nauka w takiej grupie pomaga budować więzi, stwarza atmosferę wzajemnego szacunku, uczy wzajemnego wspierania się i chęci pomocy innym. 

#3 MONITORING PRACY

Nie ma ocen. Nie ma tu także kartkówek ani zaliczania przedmiotów w sposób, który znamy z tradycyjnej szkoły. Jedyny egzamin w ciągu roku to ten gwarantujący przejście do kolejnej klasy, organizowany przez placówkę oświatową, do której zapisane jest dziecko. Test przygotowany jest przez kuratorium i dostosowany do wieku dziecka. Chcemy czuwać nad postępami dzieci i mieć pewność, że bez problemu poradzą sobie z egzaminem, dlatego nasi nauczyciele są w stałym kontakcie z rodzicami - w ten sposób dostarczamy rodzicom informacji, czym aktualnie zajmuje się ich dziecko, jakie ma zainteresowania, nad czym warto z nim pracować i o czym rozmawiać. W ostatnim tygodniu miesiąca zapraszamy rodziców na comiesięczne spotkania na których rozmawiamy o ich dziecku.

 

Cały proces nauki wspomagany jest przez pomoce naukowe, zgodne z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

bottom of page